STADSKANAAL – De modewinkel Erka bestaat vijftig jaar. De mijlpaal wordt in de komende weken op gepaste wijze gevierd met een aantal jubileumactiviteiten. Hoogste tijd voor een terugblik.

De nu 77-jarige Roelandt Kugul wordt op jonge leeftijd opgeleid als timmerman, maar na drie maanden krijgt hij het advies om wat anders te gaan doen. ‘Timmerman, dat is niet jouw wereld’, krijgt hij te horen. Hij gaat vervolgens aan de slag als leerling-verkoper bij Westen Mode in zijn woonplaats Musselkanaal.
Uiteindelijk besluit hij om een eigen winkel te beginnen. Opa Noordhoek staat financieel borg en in Musselkanaal wordt een herenmode speciaalzaak geopend. De inventaris wordt met eigen handen gemaakt. Met dank aan de opleiding tot timmerman. Op 30 april 1964 wordt de eerste kleding verkocht. Om 13.00 uur gaat de deur alweer op slot. De jonge ondernemer is vergeten dat het Koninginnedag is en dat de winkels gesloten zijn. De geplande opening valt dan ook een klein beetje in het water.

In 1972 gaat Kugul een nieuwe koers varen. Tijden veranderen, de mode ook. De zaak wordt omgebouwd tot een jeanswinkel. Het is booming business. Erka wordt dé jeanswinkel in de wijde regio. De omzet verdubbelt. In 1976 wordt in Stadskanaal een tweede winkel geopend. Kosten noch moeite worden gespaard om de inwoners van Stadskanaal over de drempel te krijgen. “Mijn vader had de Veronica Drive-In Show gecontracteerd”, blikt Rob terug die in 1984 het familiebedrijf kwam versterken en dit jaar ook een jubileum viert. “Een publiekstrekker van de eerste orde. Het was zo ontzettend druk. Dat is werkelijk met geen pen te beschrijven.”

In de jaren tachtig wordt de formule wederom gewijzigd. Erka wordt omgebouwd tot een casual winkel voor mannen en vrouwen.

Bijna een jaar geleden is de vestiging van Erka in Musselkanaal gesloten. In Stadskanaal is de winkel in 2011 verhuisd van de Hoofdstraat naar het nabijgelegen Menistenplein. “Dat is indertijd een hele goede beslissing geweest”, vertelt de 52-jarige inwoner van Stadskanaal. “Het is een prima locatie en de samenwerking met de andere ondernemers in de buurt verloopt erg goed. We houden regelmatig met elkaar acties om publiek te trekken. Het is hard werken, maar in de afgelopen jaren is de omzet gelukkig weer gestegen.”

Erka Stadskanaal: Een topadres voor jong en oud

Door Gerry Grave

‘U staat op de stoep van Erka’ staat bovenaan de website (www.erka-webshop.nl) van Erka. De modezaak heet een ieder op die manier van harte welkom een kijkje te nemen op de mooie, goed onderhouden website van de modezaak in hartje Stadskanaal. Het is voor jong en oud die wil zien wat er allemaal te koop is bij de onderneming, maar eigenlijk weten velen de weg naar de winkel aan het Menistenplein 12 wel te vinden. Sinds vier en een half jaar is de winkel aan dat adres gevestigd. Vroeger aan de Hoofdstraat, even verderop.

 

Erka is dan ook een begrip in Stadskanaal, de omgeving en ook in wijder omtrek. De modezaak timmert al jaren aan de weg met casual mode. Dat staat ook boven de ingang van de winkel. Casual mode is mode dat zich vertaalt als vrijetijdskleding in de breedste zin van het woord. Voor jong en oud slaat vooral op jongeren en volwassenen. Tot welke leeftijd dat dan gaat is natuurlijk per persoon verschillend, want de een is moderner dan de ander; het ligt dan ook aan de manier waarop man en vrouw gekleed willen gaan. Erka heeft het eigenlijk allemaal en als een entree in de prachtige winkel wordt genomen dan kan niet anders worden geconcludeerd dat er ook echt voor elk wat wils is. Bovenkleding, broeken en jeans.

 

Rob Kugul is al jaren eigenaar van het bedrijf en is nog altijd uiterst tevreden over de gang van zaken:, ,Sinds de verhuizing vier en een half jaar geleden heeft de zaak zich goed ontwikkeld. We zijn dan ook bijzonder tevreden hoe het gaat.” Dat het goed loopt, valt wel op, want tijdens het gesprek met de ondernemer komen regelmatig klanten langs. ‘Wilt u even rondkijken of kan ik u helpen?’, zijn de woorden die Kugul dan uitspreekt. Mevrouw wilde even rondkijken en de ander had een vraag en werd dan ook prima te woord gestaan. Vriendelijkheid is een groot goed en dat geldt dan ook zeker bij de Stadskanaalster modezaak.

 

De ondernemer vertelt vervolgens over een trend in modeland: ,,Wat de laatste tijd erg in trek is zijn kostuums en colberts bij vooral jongeren. We hebben daar een grote collectie van. De afdeling hebben we dan ook vergroot en daar zijn we nog steeds mee bezig, want het is echt in opkomst. Het zogenaamde ‘dressy’ kleden is iets wat eigenlijk van de laatste twee en een half jaar is. Daar spelen we dan ook op in en de verkoop gaat prima.” Dressy kleden dus: Het is van de tijd van nu. Maar wat is nu eigenlijk dressy kleden? Het vertaalt zich heel eenvoudig: In de IT-wereld is het begrip al jaren bekend. Mensen die in die branche werkzaam zijn kleden zich vaak op die manier en men moet dan denken aan een nette spijkerbroek met een net shirt met daarover een colbert of blazer. Dat is niet zo ‘stijf’ en netjes bovendien. Kugul legt uit dat ‘haast nergens in Stadskanaal een dergelijk grote collectie is als bij zijn winkel’ en spreekt van een ‘jong pak’.

 

Maar er is meer: Rob Kugul vervolgt zijn verhaal over de collectie van Erka: ,,We zijn een complete winkel. Vooral de spijkerbroeken zijn ook erg in trek. We hebben ze in allerlei prijsklassen.

 

Een mooie actie die we hebben is één spijkerbroek voor € 49 en twee voor € 80.

 

Over de huidige vestigingsplek van de winkel is Rob Kugul bijzonder tevreden. ,,We zitten op een prachtige locatie in het centrum van Stadskanaal. Er komen veel mensen langs en van afstand ziet men de winkel al.” De modezaak beschikt tevens over een webshop: http://www. erka-webshop.nl/ps/index.php. De klant kan dan online kleding kopen: Een extraatje van Erka waar dan ook veel klanten gebruik van maken. ,,Dat loopt ook goed, hoor”, zegt Kugul. ,,Naast de webshop hebben we natuurlijk onze winkel waar veel klanten komen. We spreken van ‘actieve winkeliers’ en ‘het nieuwe winkelen’. Omdat we in het centrum zitten kunnen we meer klanten trekken door samen te werken met andere winkeliers. Zo creëren we het zogenaamde ‘wij-gevoel’. Voor de klant is dat heel aantrekkelijk.”

 

 

Call Now Button